1400/1/12 پنجشنبه
تصویب نامه حقوق شهروندی ریاست جمهوری

انتظارات از شهروندان برای رعایت حقوق دیگر شهروندان در نظام اداری


 
ماده ۱۴- از شهروندان انتظار می رود به منظور احترام و رعایت حقوق سایر افراد در مراجعه به دستگاه های اجرایی، نکات ذیل را مورد توجه قرار دهند؛

1- به منظور رعایت حقوق سایر شهروندان و مساعدت در تأمین بهتر حقوق خود، همکاری لازم را در رعایت نظم و نوبت، ارائه مدارک هویتی برای ورود و خروج، ارائه اطلاعات و مدارک صحیح، به موقع و کامل برای تسریع در ارائه خدمت داشته باشند.

2- تصمیمات و اقدامات اداری مادام که نقض نشده اند، محترم شمرده شده و رعایت شوند و اعتراض به تصمیمات و اقدامات و درخواست تجدیدنظر در آنها با طرق پیش بینی شده در قوانین و توسل به مراجع قانون صورت گیرد.

3- خدمات و درخواست های اداری تنها در محیط اداری مطالبه شده و از درخواست خدمت توسط کارکنان در خارج از محیط اداره اجتناب شود.

4- به منظور مساعدت برای تأمین حقوق شهروندان در نظام اداری؛ کلیه آحاد جامعه در صورت مشاهده یا اطلاع از تخلفات اداری و نقض قوانین و مقررات در دستگاه های اجرایی، لازم است مشاهده یا اطلاع خود را به مراجع ذیربط گزارش کنند.

5- شایسته است جهت تسریع در رسیدگی، موارد مربوط به تخلفات اداری و نقض قوانین و مقررات، ابتدا به مراجع نظارتی درون سازمانی هر دستگاه گزارش و در صورت عدم دریافت پاسخ قانع کننده، به مراجع نظارتی برون سازمانی ارائه شود.

تبصره- عدم ترجیح شهروندان به یکدیگر توسط مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی در مراحل رسیدگی، الزامی است.


 
کمیته حقوق شهروندی و تکریم ارباب رجوع
اداره کل استاندارد گیلان

« جهت اطلاع بیشتر به می توانید به فایل های پیوست مراجعه نمایید.»


 
فايلها
حقوق شهروندي در نظام اداري.pdf 171.095 KB
آيين نامه پيشگيري و مقابله با مفاسد اقتصادي.pdf 101.195 KB
برنامه ارتقاي سلامت نظام اداري و مقابله با فساد.pdf 90.834 KB
دستورالعمل اجرايي مواد 91 و 92 قانون مديريت خدمات کشوري.pdf 366.099 KB
آيين نامه پيشگيري و مبارزه با رشوه در دستگاههاي اجرايي.pdf 147.809 KB
آيين نامه اجرايي مواد 84،86،87،90،91،93 قانون مديريت خدمات کشوري.pdf 1.1 MB